Forum Kierowców

Forum Kierowców (http://www.forumkierowcow.pl/index.php)
-   Forum samochodowe (http://www.forumkierowcow.pl/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości (http://www.forumkierowcow.pl/showthread.php?t=3274)

kffiatek 08-21-2008 17:19

Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
 

Szukam i szukam, i wszystkie podania ludowe mówią o tym, że ekonomiczna
prędkość samochodu osobowego to (zależnie od źródła) 95, 90-110 i 90-130
[km/h].
Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę
przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Albo chociaz jak to
się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?
Załóżmy, że jazda po autostradzie ze stałą prędkością.

pozdrawiam
--
kffiatek

DoQ 08-21-2008 17:25

Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
 
kffiatek pisze:
> Szukam i szukam, i wszystkie podania ludowe mówią o tym, że ekonomiczna
> prędkość samochodu osobowego to (zależnie od źródła) 95, 90-110 i 90-130
> [km/h].
> Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę
> przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Albo chociaz jak to
> się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
> jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?
> Załóżmy, że jazda po autostradzie ze stałą prędkością.


Zajrzyj do fizyki i poszukaj wzoru na opor aerodynamiczny.


Pozdrawiam
Pawel

J.F. 08-21-2008 17:42

Re: Prędkoœć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoœci spalania od prędkoœci
 
On Thu, 21 Aug 2008 19:25:45 +0200, DoQ wrote:
>kffiatek pisze:
>> Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę
>> przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Albo chociaz jak to
>> się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
>> jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?
>> Załóżmy, że jazda po autostradzie ze stałą prędkością.

>
>Zajrzyj do fizyki i poszukaj wzoru na opor aerodynamiczny.


Lepiej poszukac samochodu z "komputerem", bo te wzory to jakies
nierealne wyniki dawalyby.

J.


DoQ 08-21-2008 17:48

Re: Prędko�ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno�ci spalania od prędko�ci
 
J.F. pisze:
>
>>> się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
>>> jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?
>>> Załóżmy, że jazda po autostradzie ze stałą prędkością.

>> Zajrzyj do fizyki i poszukaj wzoru na opor aerodynamiczny.

> Lepiej poszukac samochodu z "komputerem", bo te wzory to jakies
> nierealne wyniki dawalyby.


Komputerek to chyba jedyna metoda zeby dokladnie to oszacowac, a z
fizyki mozna wydumac, ze im szybciej tym drozej ;>


Pozdrawiam
Pawel

kffiatek 08-21-2008 17:54

Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
 
Dnia Thu, 21 Aug 2008 19:25:45 +0200, DoQ napisał(a):

> kffiatek pisze:
>> Szukam i szukam, i wszystkie podania ludowe mówią o tym, że ekonomiczna
>> prędkość samochodu osobowego to (zależnie od źródła) 95, 90-110 i 90-130
>> [km/h].
>> Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę
>> przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Albo chociaz jak to
>> się kształtuje w zakresie 90-150km/h? Jak duża jest różnica spalania między
>> jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?
>> Załóżmy, że jazda po autostradzie ze stałą prędkością.

>
> Zajrzyj do fizyki i poszukaj wzoru na opor aerodynamiczny.


Co mi z oporu aerodynamicznego (który jest funkcją kwadratową prędkości),
jak nie wiem nic o innych oporach i stratach mocy w tym ruchu? Licząc z
oporu aerodynamicznego wyszłoby, że im wolniej tym lepiej, a najlepiej to
jechać 2km/h.
Twój pomysł jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy
130km/h a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.

Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole średniej już
byłem i fizykę na tym poziomie znam.

pozdrawiam
--
kffiatek

RoMan Mandziejewicz 08-21-2008 18:07

Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
 
Hello kffiatek,

Thursday, August 21, 2008, 7:54:19 PM, you wrote:

[...]

> Twój pomysł


Pomysł? Fizyki nie oszukasz.

> jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h
> a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
> spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.


Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości
byłoby w idealnych warunkach proporcjonalne do prędkości.

> Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole
> średniej już byłem i fizykę na tym poziomie znam.


Chyba jednak słabiutko.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)


DoQ 08-21-2008 18:08

Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
 
kffiatek pisze:

> Co mi z oporu aerodynamicznego (który jest funkcją kwadratową prędkości),
> jak nie wiem nic o innych oporach i stratach mocy w tym ruchu? Licząc z
> oporu aerodynamicznego wyszłoby, że im wolniej tym lepiej, a najlepiej to
> jechać 2km/h.


No bo tak wlasnie jest. A co myslales moze, ze jadac 125km/h spalisz
mniej niz jadac 90km/h?

> Twój pomysł jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy
> 130km/h a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
> spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.
> Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole średniej już
> byłem i fizykę na tym poziomie znam.


Skoro znasz fizyke, to jak wyobrazasz sobie ogolny wykres zaleznosci
spalania od predkosci? Bo chyba od powierzchni stawiajacej opor jak i
wspolczynnika Cx powinienes zaczac.

Pozdrawiam
Pawel

kffiatek 08-21-2008 18:22

Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
 
Dnia Thu, 21 Aug 2008 20:07:50 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

> Hello kffiatek,
>
> Thursday, August 21, 2008, 7:54:19 PM, you wrote:
>
> [...]
>
>> Twój pomysł

>
> Pomysł? Fizyki nie oszukasz.


No tak. Jeżdżąc z prędkością 5km/h spalę najmniej paliwa...

>> jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h
>> a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód
>> spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy.

>
> Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości
> byłoby w idealnych warunkach proporcjonalne do prędkości.


No to ciekawe:) Spalanie podawane na jednostkę czasu, a nie odległości to
widziałem raczej w katalogach maszyn budowlanych i statków. W samochodach
osobowych to zdaje egzamin wyłącznie w korku. Rozumiem, że można rozmawiać
teoretycznie, ale nie przesadzajmy.
Jeśli chciałbym takiej dyskusji, zacząłbym posta pisać od "załóżmy nieważki
samochód o kształcie idealnej kuli". Są wykresy dla momentu obrotowego,
mocy, dla spalania względem prędkości pewnie też są. Chciałem je tylko
obejrzeć, a nie mogę znaleźć.

>> Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole
>> średniej już byłem i fizykę na tym poziomie znam.

>
> Chyba jednak słabiutko.


Fajnie, że jesteś taki mądry, uznaję, że Twoja wiedza z fizyki na poziomie
szkoły średniej jest bogatsza, i ogólnie jesteś wielkim uczonym. Dziękuję
też, że poświęciłeś swój czas, żeby mi wzór składający się z 4 zmiennych
objaśnić, ale... -> to mnie nie przybliża do odpowiedzi!

Dobra, bo się dałem zapędzić w bicie piany, które nie doprowadzi mnie do
niczego konstruktywnego. To, że spala więcej wiedziałem już wcześniej, nic
mi nie pomogliście, nie wiedziałem tylko o ile więcej... I nie wiem dalej.
Ale dzięki za poświęcony czas.

pozdrawiam
--
kffiatek

kffiatek 08-21-2008 18:27

Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
 
Dnia Thu, 21 Aug 2008 20:08:22 +0200, DoQ napisał(a):

> kffiatek pisze:
>
>> Co mi z oporu aerodynamicznego (który jest funkcją kwadratową prędkości),
>> jak nie wiem nic o innych oporach i stratach mocy w tym ruchu? Licząc z
>> oporu aerodynamicznego wyszłoby, że im wolniej tym lepiej, a najlepiej to
>> jechać 2km/h.

>
> No bo tak wlasnie jest. A co myslales moze, ze jadac 125km/h spalisz
> mniej niz jadac 90km/h?


Napisałem, że tak myślałem? Zerknąłem sprawdzić na początek, napisałem:
"Jak duża JEST RÓŻNICA spalania między jazdą z prędkością 100km/h a 120,
130, 140?"
Wiem, że spali więcej, pytanie za 100pkt jakiego rzędu są to różnice (10%
50% 100%?). Wiesz? Bo ja nie... Nie potrafię sobie tego wykresu wyobrazić,
ale wiem na pewno, że kształt wykresu spalania nie będzie się pokrywał z
kształtem wykresu oporu aerodynamicznego.

pozdrawiam
--
kffiatek

MarcinJM 08-21-2008 18:30

Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
 
kffiatek pisze:
> Dnia Thu, 21 Aug 2008 20:07:50 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
>
>> Hello kffiatek,
>>
>> Thursday, August 21, 2008, 7:54:19 PM, you wrote:
>>
>> [...]
>>
>>> Twój pomysł

>> Pomysł? Fizyki nie oszukasz.

>
> No tak. Jeżdżąc z prędkością 5km/h spalę najmniej paliwa...


Owszem, jesli zastosujesz silnik ca 50ccm.
Wiekszy silnik ma na tyle duze opory, ze jazda 5kmph powoduje, ze
glownie silnik walczy z oporami wlasnymi i skrzyni biegow i jka ktos
ladnie zauwazyl spali on co prawda ok 1,5 ltr/godzine. Ale to bedzie 1,5
/5km * 20 = 30 ltr/100km

--
Pozdrawiam
MarcinJM
____________________________
gg: 978510, Skype: marcin.jm


Czasy w strefie GMT. Teraz jest 13:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.