View Full Version : zmiana oleju - dotyczy również motocykli
[Only registered and activated users can see links] zi_silnikowi.html
;)
--
Arni Toruń
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX - małżowiny
Użytkownik "Arni" <[Only registered and activated users can see links]> napisał w wiadomości
news:g3djfs$t9f$[Only registered and activated users can see links]...
> [Only registered and activated users can see links] zi_silnikowi.html
>
> ;)
Zastanawia mnie tylko co miało na celu takie stwierdzenie byłego szefa
Castrola....
To że facet nie ma racji jest sprawą oczywistą i na chłopski rozum (bo
zużyty olej jest fuj) i z naukowego punktu widzenia (olej podczas pracy
ulega starzeniu, czyli utlenianiu. W wyniku tego procesu powstają takie
szkodliwe związki jak kwasy organiczne - przyspieszające korozję, oraz
związki żywiczne, zwiększające lepkość oleju (gorsze smarowanie zimnego
silnika) i odkładające się w silniku (m.in. zawężając średnice magistrali
olejowej).
IMO to tak oczywiste, że chyba tylko żartując można opowiadać historie o
szkodliwym wpływie wymiany oleju na kondycję silnika. Może facet sobie jaja
robił, a ktoś to źle zrozumiał i rozpuścił w świat.
Wojtek
Karambol
06-19-2008, 12:59
Użytkownik "Arni" <[Only registered and activated users can see links]> napisał w wiadomości
news:g3djfs$t9f$[Only registered and activated users can see links]...
> [Only registered and activated users can see links] zi_silnikowi.html
>
> ;)
Kurde! a ja wlasnie wymienilem;/ -dobrze, ze tylko sam olej, filtry zostaly
stare, to moze troche tej sadzy ze starego oleju pomorze silnikowi;)
--
Pozdro
Karambol
KTM LC4 EGS-E 620
[Only registered and activated users can see links]
Kuba \(aka cita\)
06-19-2008, 13:02
Karambol wrote:
> Użytkownik "Arni" <[Only registered and activated users can see links]> napisał w
> wiadomości news:g3djfs$t9f$[Only registered and activated users can see links]...
>> [Only registered and activated users can see links] zi_silnikowi.html
>>
>> ;)
>
> Kurde! a ja wlasnie wymienilem;/ -dobrze, ze tylko sam olej, filtry
> zostaly stare, to moze troche tej sadzy ze starego oleju pomorze
> silnikowi;)
to tak z innej beczki - co miala na celu wymiana oleju i pozostawienie
starego filtra?
--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
Tytus z Fabryki
06-19-2008, 13:04
Siemka
***Użytkownik "Alti" Zastanawia mnie tylko co miało na celu takie
stwierdzenie byłego szefa Castrola....
To że facet nie ma racji jest sprawą oczywistą i na chłopski rozum (bo
zużyty olej jest fuj) i z naukowego punktu widzenia (olej podczas pracy
ulega starzeniu, czyli utlenianiu. W wyniku tego procesu powstają takie
szkodliwe związki jak kwasy organiczne - przyspieszające korozję, oraz
związki żywiczne, zwiększające lepkość oleju (gorsze smarowanie zimnego
silnika) i odkładające się w silniku (m.in. zawężając średnice magistrali
olejowej).
A czy tych wiadomosci nie zaczepnales z folderow reklamowych producentow
oliwy??? I czy nie dotyczy to glownie olejow mineralnych i
semisyntetycznych???
Chyba cos w tym jest bo najnowsze m.in. Miski i Bmw nie maja okreslonych
limitow km na wymiane oliwy. Po prostu czujniki jakosci oleju w odpowiednim
momencie informuja o potrzebie wymiany. Ciezarowki robia po 30000-40000 km
miedzy wymianami w zaleznosci od obciazen silnikow
Tytus.
Agent 0700
06-19-2008, 13:10
> to tak z innej beczki - co miala na celu wymiana oleju i pozostawienie
> starego filtra?
Mniej roboty i kosztów :-)
U mnie w miśku producent zaleca wymianę filtra co 2 wymiany oleju.
J
Karambol
06-19-2008, 13:19
> to tak z innej beczki - co miala na celu wymiana oleju i pozostawienie
> starego filtra?
Wymieniam olej i filtry bardzo czesto, max co 2500 km, bo praktycznie caly
ten przebieg to jazdza w terenie. Teraz niedobilem jeszcze do tego przebiegu
ale szykuja mi sie dlugie turystyczne przejazdy, na laczna sume ok 2tys km.
Co daje nam < 4500km a producent zaleca wymiane oleju w LC4 co 5000 km..
Po cholere pakowac sie w dodatkowe koszta (w LC4 sa 2 filtry nie jeden) i 3
razy wiecej czasu na zmiane..jak wroce z wakacji to wymienie juz z filtrami
..
Od i caly cel takiej wymiany:)
--
Pozdro
Karambol
KTM LC4 EGS-E 620
[Only registered and activated users can see links]
Użytkownik "Tytus z Fabryki" <[Only registered and activated users can see links]>
>
> A czy tych wiadomosci nie zaczepnales z folderow reklamowych producentow
> oliwy??? I czy nie dotyczy to glownie olejow mineralnych i
> semisyntetycznych???
Nie. Te informacje wynikają ze znajomości chemii i badań jakie od dawna
przeprowadza się na różnych olejach (w tym syntetycznych).
> Chyba cos w tym jest bo najnowsze m.in. Miski i Bmw nie maja okreslonych
> limitow km na wymiane oliwy. Po prostu czujniki jakosci oleju w
> odpowiednim momencie informuja o potrzebie wymiany.
IMO to nie czujniki zużycia oleju tylko komp wylicza jakie powinno być
zużycie oleju na podstawie średnich obrotów i obciążenia silnika,
temperatury oleju i czasu od jego ostatniej wymiany.
>Ciezarowki robia po 30000-40000 km miedzy wymianami w zaleznosci od
>obciazen silnikow
Do silnika w samochodzie ciężarowym wchodzi kilkanaście litrów oleju a nie
kilka jak w osobówce. A ogólnie można stwierdzić że im więcej masz oleju tym
wolniej będzie się on starzał (po prostu jak w tym samym silniku wsadzisz 2
razy większą miskę olejową to 2 razy rzadziej będzie mógł wymieniać olej
(oczywiście nie uwzględniając czasu od wymiany do wymiany).
Wojtek
Tytus z Fabryki
06-19-2008, 14:07
Siemka
Użytkownik "Alti"
*** Nie. Te informacje wynikają ze znajomości chemii i badań jakie od dawna
przeprowadza się na różnych olejach (w tym syntetycznych).
Kto badal te oleje i na czyje zlecenie???
*** IMO to nie czujniki zużycia oleju tylko komp wylicza jakie powinno być
zużycie oleju na podstawie średnich obrotów i obciążenia silnika,
temperatury oleju i czasu od jego ostatniej wymiany.
No to sie dosc mocno mylisz, zespol czujnikow oliwy nawet w prostej C klasie
jest wielkosci malego radyjka traznystorowego i dostarcza jednemu z urzadzen
sterujacych informacji m.in. o lepkosci oliwy, gestosci, zanieczyszczeniu i
cholera wie o czy jeszcze.
*** Do silnika w samochodzie ciężarowym wchodzi kilkanaście litrów oleju a
nie kilka jak w osobówce. A ogólnie można stwierdzić że im więcej masz oleju
tym
wolniej będzie się on starzał (po prostu jak w tym samym silniku wsadzisz 2
razy większą miskę olejową to 2 razy rzadziej będzie mógł wymieniać olej
Aaaa takiej teorii to nie znalem, czyli 10 l oliwy zestarzeje sie wolniej
niz 2 l ?. Rozumiem...
I cieszy mnie to bo u mnie w moto w silniku jest 4,4 l oliwy wiec moge
wymieniac znacznie rzadziej niz ci co maja 2 czy 3 litry
A moze do silnika ciezarowki wchodzi znacznie wiecej bo po prostu jest on
wiekszy, ma wieksza poj skokowa a tym samym wiecej powierzchni do smarowania
n.p wal korbowy, gladzie cylindrow, i wszystko inne co jest duzo wieksze niz
w osobowce.
Poza tym obciazenia oliwy w silniku ciezarowki jest zwykle mniejsze niz z
wysilonych silnikach sam osobowych i m.in. stad te przebieg miedzy
wymianami.
Tytus
Użytkownik "Tytus z Fabryki" <[Only registered and activated users can see links]> napisał w wiadomości
news:g3dpko$j1u$[Only registered and activated users can see links]...
> Siemka
>
>
> Użytkownik "Alti"
> *** Nie. Te informacje wynikają ze znajomości chemii i badań jakie od
> dawna przeprowadza się na różnych olejach (w tym syntetycznych).
>
> Kto badal te oleje i na czyje zlecenie???
Każdy instytut zajmujący sie olejami. Badania w państwowych placówkach były
finansowane z pieniędzy z budżetu państwa. W samej Polsce jest kilka takich
placówek (Instytut Paliw i Energii Odnawialne - byłe Centralne Laboratorium
Naftowe, Instytut Technlogii Nafty i Węgla we Wrocławiu, Instytut
Technologii Nafty w Krakowie). Niejeden doktorat został na tego typu
badaniach zrobiony.
Z reszta co ci będe tłumaczył fakt tak oczywisty w świecie olejów (starzenie
się olejów) jak to że 2x2=4.
> *** IMO to nie czujniki zużycia oleju tylko komp wylicza jakie powinno być
> zużycie oleju na podstawie średnich obrotów i obciążenia silnika,
> temperatury oleju i czasu od jego ostatniej wymiany.
>
> No to sie dosc mocno mylisz, zespol czujnikow oliwy nawet w prostej C
> klasie jest wielkosci malego radyjka traznystorowego i dostarcza jednemu z
> urzadzen sterujacych informacji m.in. o lepkosci oliwy, gestosci,
> zanieczyszczeniu i cholera wie o czy jeszcze.
O tym nie wiedziałem. Zastanawia mnie tylko jak to urządzenie bada lepkość,
gęstość i zanieczyszczenie.
> *** Do silnika w samochodzie ciężarowym wchodzi kilkanaście litrów oleju a
> nie kilka jak w osobówce. A ogólnie można stwierdzić że im więcej masz
> oleju tym
> wolniej będzie się on starzał (po prostu jak w tym samym silniku wsadzisz
> 2 razy większą miskę olejową to 2 razy rzadziej będzie mógł wymieniać olej
>
> Aaaa takiej teorii to nie znalem, czyli 10 l oliwy zestarzeje sie wolniej
> niz 2 l ?. Rozumiem...
> I cieszy mnie to bo u mnie w moto w silniku jest 4,4 l oliwy wiec moge
> wymieniac znacznie rzadziej niz ci co maja 2 czy 3 litry
No nie do końca się zrozumieliśmy.
Napisałem że jak wsadzisz 2x większą miske olejową czyli jak zrobisz sobie
8l) to w sezonie będziesz mógł bez zmiany oleju przejechać 2x tyle
kilometrów.
Nie wiem co widzisz dziwnego w tym że jak ilośc oleju jest dwukrotnie
większa to aby tak samo go zanieczyścić trzeba dwukrotnie więcej
zanieczyszczeń.
Z tego co pisałem wcale nie wynika że możesz 2x rzadziej zmieniać olej niż
ci co mają 2l w misce.
> A moze do silnika ciezarowki wchodzi znacznie wiecej bo po prostu jest on
> wiekszy, ma wieksza poj skokowa a tym samym wiecej powierzchni do
> smarowania n.p wal korbowy, gladzie cylindrow, i wszystko inne co jest
> duzo wieksze niz w osobowce.
To tez jak najbardziej. Niemniej dałoby się ten silnik samorwać kilkom
litrami a nie kilkunastoma. Efekt byłby taki że trzeba byłoby zmieniać olej
co 10kkm a nie co 30.
> Poza tym obciazenia oliwy w silniku ciezarowki jest zwykle mniejsze niz z
> wysilonych silnikach sam osobowych i m.in. stad te przebieg miedzy
> wymianami.
Co rozumiesz przez obciążenia oliwy?
Wojtek
Użytkownik "Arni" <[Only registered and activated users can see links]> napisał w wiadomości
news:g3djfs$t9f$[Only registered and activated users can see links]...
> [Only registered and activated users can see links] zi_silnikowi.html
no moze i.. ale.. ja juz sie naganialem, nie zawsze zmieniam na czas, bo tez
uwazam ze producenci przesadzaja z tymi 6 kkm, tylko ze jak wymienialem pare
razy po 2u krotnym zalecanym przebiegu producenta to silnik chodzil
minimalnie ciszej, a to juz "praktyczne" cos aby to podwazyc, na chemii sie
nie znam,
pozdr.
Tytus z Fabryki
06-19-2008, 15:11
Siemka
***Użytkownik "Alti"
Każdy instytut zajmujący sie olejami.
Wojtek, te instytuty zajmuja sie olejami przemyslowymi typu hydraulika,
smarowanie maszyn przemyslowych etc.
Badanie samochodowki moga robic na zlecenie komercyjnych firm i zapewne nie
jest wielkim problemem jest zmanipulowanie wynikow.
Chetnie poczytalbym takie opracowania zwlaszcza dotyczace oliwy syntetycznej
ktora jest niewobrazalnie odporna na dzialanie temperatury i cisnienia.
*** O tym nie wiedziałem. Zastanawia mnie tylko jak to urządzenie bada
lepkość, gęstość i zanieczyszczenie.
Na zasadzie pomiaru przewodnosci,opornosci elektrycznej i
swietlnej.Oczywiscie mierzy i zapamietuje tez temperature.
*** Co rozumiesz przez obciążenia oliwy?
Cisnienia i temperatury jakie dzialaja na czasteczki oliwy, w przypadku
oliwek syntetycznych zanieczyszczenia ma mniejsze znaczenie bo sa w nich
rozpuszczalniki zdolne rozpuscic w zasadzie wszystko a grubsze czasteczki
usuna filtry.
BTW jesli oleje sie starzeja dlaczego nie maja terminu przydatnosci do
zuzycia???
Tytus
Użytkownik "Tytus z Fabryki" <[Only registered and activated users can see links]> napisał w wiadomoci
news:g3dtcg$p2b$[Only registered and activated users can see links]...
> Siemka
>
> ***Użytkownik "Alti"
> Każdy instytut zajmujący sie olejami.
>
> Wojtek, te instytuty zajmuja sie olejami przemyslowymi typu hydraulika,
> smarowanie maszyn przemyslowych etc.
No włanie nie.
Placówki naukowe zajmujš się m.in. badaniem poszczególnych zwišzków
wchodzšcych w skład olejów, dodatków do nich i badaniami finalnych produktów
mieszania baz olejowych z poszczególnymi dodatkami. Wierz mi że w takich
miejscach bada się wszystko i stwierdzenie że badajš tam oleje przemysłowe
a nie samochodowe jest conajmniej niepoważne.
> Chetnie poczytalbym takie opracowania zwlaszcza dotyczace oliwy
> syntetycznej ktora jest niewobrazalnie odporna na dzialanie temperatury i
> cisnienia.
Nie jest niewyobrażalnie odporna.
Jak na prawde chcesz poczytać to:
"
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
Zapewne nie będziesz chciał tego kupić więc zapraszam do bibliotek na
uczelniach. (na polibudzie Wrocławskiej jest)
Ponadto ZTCP trochę znajdziesz w:
[Only registered and activated users can see links]
No i wreszcie milion publikacji na uczelnich technicznych, dostępnych z
komputerów na tych uczelniach:
[Only registered and activated users can see links]
Osobicie polecam Elseviera jako największy zbiór publikacji naukowych.
> w przypadku oliwek syntetycznych zanieczyszczenia ma mniejsze znaczenie bo
> sa w nich rozpuszczalniki zdolne rozpuscic w zasadzie wszystko a grubsze
> czasteczki usuna filtry.
A to ciekawe :-)
> BTW jesli oleje sie starzeja dlaczego nie maja terminu przydatnosci do
> zuzycia???
Dlatego że starzenie oleju (utlenianie) biegnie o kilka rzędów szybciej w
temperaturze ich pracy niż w temp. pokojowej.
Wracajšc do twojego zachwytu nad olejami syntetycznymi to odnoszę wrażenie
że to włanie ty się naczytałe ulotek i folderów reklamowych i nabrałe
przekonania jakoby były tysišc pięćset razy lepsze od minerali.
Wojtek
Użytkownik "maverik" <[Only registered and activated users can see links]> napisał w wiadomoci
news:g3dst9$o3i$[Only registered and activated users can see links]...
>
> Użytkownik "Arni" <[Only registered and activated users can see links]> napisał w wiadomości
> news:g3djfs$t9f$[Only registered and activated users can see links]...
>> [Only registered and activated users can see links] zi_silnikowi.html
>
> no moze i.. ale.. ja juz sie naganialem, nie zawsze zmieniam na czas, bo
> tez uwazam ze producenci przesadzaja z tymi 6 kkm, tylko ze jak
> wymienialem pare razy po 2u krotnym zalecanym przebiegu producenta to
> silnik chodzil minimalnie ciszej, a to juz "praktyczne" cos aby to
> podwazyc, na chemii sie nie znam,
A ja mam jeszcze jedno cos....
Jaki dyrektor jedzi 350kkm tym samym autem i jaka żona godzi się na to żeby
20 lat jedzić tym samym autem podczas gdy jej mšż jest dyrektorem.....
Wojtek
"Karambol" <[Only registered and activated users can see links]> wrote:
>Kurde! a ja wlasnie wymienilem;/ -dobrze, ze tylko sam olej, filtry zostaly
>stare, to moze troche tej sadzy ze starego oleju pomorze silnikowi;)
No ale ja w tym widze szanse dla nowego towaru na rynku smarnym:
buteleczki z "dodatkiem do swiezego oleju" - jak te do paliwa, ktore
niczemu nie sluza a sprzedaja sie jak talala;)
Ja tam w kazdym razie gosciowi wierze. Jesli mie pamiec nie myli w
poldku mienialem olej raz na poczatku, potem 14 lat nic no i pod
koniec a po tej zmianie dziwnie szybko silnik stracil chec do zycia.
Jakbym nie zmienil to pewnie by przejechal nastepne 240tys bez
ruszania a tak to musialem pierscienie zmienic i popadlem w koszta.
--
Pozdrowionka
Jacot M10
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
Arni pisze:
> [Only registered and activated users can see links] zi_silnikowi.html
>
>
> ;)
Ja kiedys dlugo nie zmienialem oleju we frytkownicy. W koncu usmazylem w
nim frytki po raz kolejny i dostalem sraczki. c.n.d.
--
Kuczu
LOUD PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C
[Only registered and activated users can see links]
Domino, Otwock.
06-19-2008, 21:27
Kuczu napisal:
>
>
> Ja kiedys dlugo nie zmienialem oleju we frytkownicy. W koncu
> usmazylem w nim frytki po raz kolejny i dostalem sraczki. c.n.d.
Sie zaczalem zastanawiac na jakie moto mozna mowic frytkownica ;)
--
Pozdrawiam, Dominik
M900
newrom@spamcom.com
06-19-2008, 21:28
On Thu, 19 Jun 2008 19:59:42 +0200, "Alti" <[Only registered and activated users can see links]>
wrote:
>
>Jaki dyrektor je?dzi 350kkm tym samym autem
Szkot
>i jaka żona godzi się na to żeby
>20 lat je?dzić tym samym autem podczas gdy jej mšż jest dyrektorem.....
Pyra
Pozdr
newrom
--
DT 125 - czy aby nie za mocny ? :-)
Kosovo je Srbija!
Użytkownik "Alti" <[Only registered and activated users can see links]> napisał w wiadomości
news:g3e6pu$4b0$[Only registered and activated users can see links]...
> A ja mam jeszcze jedno cos....
> Jaki dyrektor jedzi 350kkm tym samym autem i jaka żona godzi się na to
> żeby 20 lat jedzić tym samym autem podczas gdy jej mšż jest
> dyrektorem.....
ty mu tam w portfel nie zagladaj
- swoje licz, nie cudze
;o)
zdrowia
Dnia Thu, 19 Jun 2008 15:02:02 +0200, Kuba (aka cita) napisał(a):
> to tak z innej beczki - co miala na celu wymiana oleju i pozostawienie
> starego filtra?
W moim Bandicie w serwisówce zaleca wymianę oleju co 6 tysięcy km, wymianę
filtra co 12 tysięcy. Skoro sam producent (sprzedawca ?) zaleca taką
procedurę, to po co wychodzić przed orkiestrę? Owszem, ja też dotąd
wymieniałem komplet filtr + olej, ale za chwilę przyjdzie czas na kolejną
wymianę i tym razem zmienię sam olej. I nie sądzę, żeby silnik na tym
ucierpiał.
A co do wypowiedzi byłego szefa Castrola, to chyba jakiś żart? Być może
lobby olejowe wciska nam kity, ale żeby aż takie ?
--
PowelL / powell{maupa}cyberia kropka pl /
Suzuki B12 [K4]
Dnia Thu, 19 Jun 2008 22:47:23 +0200, Kuczu napisał(a):
> Ja kiedys dlugo nie zmienialem oleju we frytkownicy. W koncu usmazylem w
> nim frytki po raz kolejny i dostalem sraczki. c.n.d.
A to nie była za duża frytkownica, jak na pierwszą ?
--
PowelL / powell{maupa}cyberia kropka pl /
Suzuki B12 [K4]
Użytkownik "Tytus z Fabryki" <[Only registered and activated users can see links]> napisał
> Chyba cos w tym jest bo najnowsze m.in. Miski i Bmw nie maja okreslonych
> limitow km na wymiane oliwy. Po prostu czujniki jakosci oleju w
> odpowiednim momencie informuja o potrzebie wymiany.
Aaaa i jeszcze jedno. Jakie to BMW ma czujniki jakości oleju? Podaj mi jeden
konkretny model.
Trochę poszperałem i wyszło na moje przynajmniej z BMW (miśkami się nie
interesowałem).
Nie ma żadnych czujników zużycia oleju tylko jest tak jak wcześniej
napisałem - komp mierzy czas od ostatniej wymiany, obciążenie silnika i
temperature oleju. Tyle....
Poza tym po kiego wstawiać jakieś głupie czujniki jeżeli starzenie się oleju
jest jakby funkcją tych trzech zmiennych o których napisałem. Wystarczy że
zaleje się olej o odpowiedniej jakości (w przypadku bmw musi spełniac normę
longlife ileśtam) i wskazania kompa do wymiany oleju będa jaknajbardziej
miarodajne....
Wojtek
vBulletin v3.8.11, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.