PDA

View Full Version : Czujnik degradacji oleju - jak to działa?


Rafal
05-05-2008, 09:01
Witam,

jakieś 5 tyś km przebiegu temu auto było na przeglądzie, gdzie był równiez
wymieniany olej (silnik to JTD m-jet 150KM). A tu w sobotę - dostałem z kompa
pokłądowego polecenie .. wymiany oleju. Wg instrukcji takie objawy (komunikat
na wyświetlaczu, miganie kontrolki oleju) wskazują iż czujnik degradacji wykrył
iż stan oleju w silniku kwalifikuje go do wymiany... Wszystko fajnie tylko..
olej rzekomo niedawno wymieniony..
Wg info z ASO, przy wymianie oleju należy też skasowac w kompie coś co oni
nazwali "inspekcją olejową".. Podobno ten czujnik uaktywnia się gdy spełniony
jest jeden z warunków: a) analiza stanu oleju(? jak to jest robione) pokazuje
że jest on "zużyty" b) następuje zliczanie ilości wypaleń zachodzących w
filtrze cząstek stałych, po przekroczeniu pewnej wartości przyjmuje że nalezy
zmienic olej
punkt b) uzasadniałby potrzebę kasowania tej "inspekcji" po każdej wymianie
oleju...
Widze więc 3 możliwości odnośnie tego dlaczego ujawnił siętaki komunikat:
1) serwis twierdzi że wymienił, a tak naprawdę nie wymienił oleju (mało
prawdopodobne, wydaje mi się że zaglądałem po przeglądzie i olej był "czysty")
2) "zapomnieli" skasować tej cholernej inspekcji po wymianie oleju (i to
podejrzewam w I kolejności)
3) coś padło (ale co?) co spowodowało albo przyspieszone zużycie oleju albo
znacznie częstsze wypalanie filtra?

Ktoś może potwierdzić że te czujniki działają właśnie tak jak opisałem? A jeśłi
nie - to jak one działają?.. no i .. ktoś ma inny pomysł na to co mogło się
stać?


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: [Only registered and activated users can see links]

PAndy
05-05-2008, 12:48
"Rafal" <[Only registered and activated users can see links]> wrote in message
news:[Only registered and activated users can see links]...

> Ktoś może potwierdzić że te czujniki działają właśnie tak jak opisałem?
> A jeśłi
> nie - to jak one działają?.. no i .. ktoś ma inny pomysł na to co mogło
> się
> stać?

- czas pracy/ilosc km
- przenikalnosc optyczna
- stala dielektryczna (czujnik pojemnosciowy)
- przenikalnosc magnetyczna (ilosc zawiesin pochodzenia metalicznego przy
zalozeniu ze w zuzyciu dominuja czesci wykonane z materialow
magnetycznych)
- rezystancja (konduktancja)

pewnie w praktyce wypadkowa kilku tych metod (obstawialbym prywatnie stala
dielektryczna, rezystancje i wlasnosci optyczne i pewnie czas)

kan
05-06-2008, 07:32
PAndy wrote:
>
> "Rafal" <[Only registered and activated users can see links]> wrote in message
> news:[Only registered and activated users can see links]...
>
>> Ktoś może potwierdzić że te czujniki działają właśnie tak jak
>> opisałem? A jeśłi
>> nie - to jak one działają?.. no i .. ktoś ma inny pomysł na to co
>> mogło się
>> stać?
>
> - czas pracy/ilosc km
> - przenikalnosc optyczna
> - stala dielektryczna (czujnik pojemnosciowy)
> - przenikalnosc magnetyczna (ilosc zawiesin pochodzenia metalicznego
> przy zalozeniu ze w zuzyciu dominuja czesci wykonane z materialow
> magnetycznych)
> - rezystancja (konduktancja)
>
> pewnie w praktyce wypadkowa kilku tych metod (obstawialbym prywatnie
> stala dielektryczna, rezystancje i wlasnosci optyczne i pewnie czas)

Zdecydowanie przekombinowałeś. W samochodach nie żadnego czujnika
mierzącego bezpośrednio stan oleju. ten "czujnik" jest tylko programowy.
Komp posiada rejestr do którego dodaje obliczany wsp. w zależności od
ilości uruchomień przy danej temperaturze i czasu pracy silnika z
określoną temperaturą silnika.
Pojawienie się takiego sygnału nie ma związku ze stanem oleju. Trzeba
tylko skasować serwis i tyle. Nie znam akurat tego kompa ale możliwe
jest że nie da się skasować inspekcji zanim się nie pojawi.
--
Pozdrawiam,
kan

PAndy
05-06-2008, 07:49
"kan" <[Only registered and activated users can see links]> wrote in message
news:fvp1j9$8hj$[Only registered and activated users can see links]...

> Zdecydowanie przekombinowałeś. W samochodach nie żadnego czujnika
> mierzącego bezpośrednio stan oleju. ten "czujnik" jest tylko programowy.
> Komp posiada rejestr do którego dodaje obliczany wsp. w zależności od
> ilości uruchomień przy danej temperaturze i czasu pracy silnika z
> określoną temperaturą silnika.
> Pojawienie się takiego sygnału nie ma związku ze stanem oleju. Trzeba
> tylko skasować serwis i tyle. Nie znam akurat tego kompa ale możliwe
> jest że nie da się skasować inspekcji zanim się nie pojawi.

niech mnie ktos poprawi ale czy jakis francuz nie ma czujnika parametrow
oleju? To nie przekombinowanie tylko proba odpowiedzi na postawione
pytanie.
Zreszta:

[Only registered and activated users can see links]

"Trudno jednak na wyczucie ocenić, czy olej w silniku naszego auta jest na
tyle zużyty, że wymaga wymiany. Dlatego w nowoczesnych samochodach montuje
się czasem czujnik jakości oleju albo instaluje się w pokładowym
komputerze specjalne programy, które oceniają sposób eksploatacji
samochodu. W takich pojazdach o konieczności wymiany oleju kierowcę
samoczynnie informują odpowiednie kontrolki na zestawie wskaźników. Tych
przekazywanych nam przez auto zaleceń należy przestrzegać, nawet jeśli
mechanicy w warsztacie uważają, że zbyt skrupulatnie trzymamy się
instrukcji."

a tu masz taki czujnik Delphi

[Only registered and activated users can see links]

"Czujnik stanu oleju w silnikach diesla Delphi kontroluje na bieżąco stan
oleju wewnątrz silnika. Czujnik precyzyjnie wykrywa sadzę, która pochłania
dodatki olejowe i przyczynia się do zużycia silnika. Czujnik działa na
zasadzie pomiaru przewodnictwa prądu zmiennego o częstotliwościach 2-5
MHz. Mierzy również stałą dielektryczną oraz lepkość (tylko w oleju
stacjonarnym) i może wykryć rozcieńczenie paliwem - a wszystko to w
niewielkiej, zintegrowanej obudowie. Ponadto czujnik stanu oleju silników
diesla Delphi można skonfigurować do pomiaru poziomu oleju, w zależności
od potrzeb indywidualnych klientów. "

I pewnie jest jak piszesz ze ma licznik godzin pracy/km ale nie wyklucza
to istnienia czujnikow mierzacych rzeczywiste paramatry oleju, oceniajaych
na tej podstawie jego stan i sygnalizujacych kierowcy punkt w ktorym
niezbedna jest wymiana oleju. Zwlaszcza ze gro z tych pomiarow jest
relatywnie prosta z punktu widzenia budowy sensora (jego ceny).

kan
05-07-2008, 11:30
PAndy wrote:
> a tu masz taki czujnik Delphi
>
> [Only registered and activated users can see links]
> I pewnie jest jak piszesz ze ma licznik godzin pracy/km ale nie
wyklucza
> to istnienia czujnikow mierzacych rzeczywiste paramatry oleju,
> oceniajaych na tej podstawie jego stan i sygnalizujacych kierowcy punkt
> w ktorym niezbedna jest wymiana oleju. Zwlaszcza ze gro z tych pomiarow
> jest relatywnie prosta z punktu widzenia budowy sensora (jego ceny).

To o czym piszesz to na razie bajka przyszłości. Fajnie by było ale
niestety nie jest. Tu sobie możesz przeczytać o tym czyjniku:
[Only registered and activated users can see links]
To jest na razie prototyp do testów i zaaplikowania. Przewidywany czas
produkcji to 2009 a target to ciężarówki. W przypadku samochodów
osobowych to jeszcze zbyt kosztowna zabawa przy zbyt niskim potencjalnym
zysku.
Nie znam żadnego zwykłego samochodu osobowego z takim czujnikiem. Może
jakieś klasy lux?

Pozdrawiam,

--
kan